2012. október 31.

Érvényes megfogalmazás

─ fiktív interjú Nagy Andrással A kortárs dráma és a színháztörténeti hagyományok, a kortárs dráma legfontosabb kérdései című előadása kapcsán ─


Milyen Székelyudvarhely kapcsolata a kortárs drámával?

Ez a város az egyik legizgalmasabb műhelyévé kezd válni a kortárs drámának. Azok az előadások, amelyek ide érdekeznek, Erdélyben Székelyudvarhelyt a kortárs dráma fővárosává teszik. Ezen a találkozón több nemzedék figyel arra, hogy mi történik a kortárs drámairodalommal.
Fontosnak tartom, hogy ma születnek drámák. Ezt igazolja a drámapályázatra beérkezett művek nagy száma. A társadalomnak igénye van arra, hogy jelentős dolgokról beszéljen egy fontos helyen. A színházban.

Mit jelent, hogy a dráma kortárs?

A drámának régen egyszerű és áttekinthető volt a műfaji meghatározása. Könnyen lehetett értelmezni: mindig kellett hozzá dialógus, a dráma az emberek közti interakcióknak volt a területe. Ettől jöttek létre az érdekes viszonyok a szereplők között. Erről ma már nem minden esetben beszélhetünk.
A változás a 19. századra vezethető vissza, amikor a rendező lesz a színházi alkotás legfontosabb létrehozója. Ő ekkor már maga alá rendelheti a dráma szövegét. A színház már nem lesz az irodalom kiszolgálója, mint azelőtt. A szerző is elveszti autoritását a saját szövege fölött.

A 19. és 20. században mégis a szó marad a meghatározó.

A színház elsődleges feladata sok esetben az identitásképzés volt. Ha a nemzettudat veszélyeztetett, akkor a színház szerepe a társadalomban rendkívül megnő. Ez történt Magyarországon a 19. század elején, de Romániában is viharos története volt ennek a helyzetnek.
Ezek viszont színházon kívüli feladatok voltak, amelyek negatívan hatottak a színjátszásra.
Az identitás mindig a nyelvben gyökerezik, ennek erősítésére pedig egyetlen eszkö a szó. Ezért gyökerezik a színházi hagyomány még ekkor is a verbalitásban.

Mi lenne ennek a folyamatnak az ellenkezője?

Olyan csapatok is létrejöttek, amelyek nem a szerzőt, de már nem is a rendezőt részesítik előnyben, hanem az együtt gondolkodást és a közös alkotást. Ezekben a társulatokban sok esetben a színészek által kezdeményezett improvizációk kapcsán alakul ki a szöveg. Ilyen például a Krétakör, ahol a szerző már csak az alkotók ötleteinek a továbbgondolója, a megformálója. Pina Bausch is így dolgozott a táncosaival.
Ez azért érdekes, mert egyrészt megszűnik a szerző és a szó mindenek feletti hatalma, másrészt pedig a rendező sem egy kész elképzeléssel érkezik. Az ő feladata most már csak az, hogy egyetlen gondolattá vonja össze a csapat számos vízióját.

Hol van a magyar színház Európában?

Európában a 70-es évektől egy drámaiságon túlmutató színházi látásmód kezd teret nyerni. Ekkor kezdik átalakítani a drámairodalom nyelvét. Mészöly és Herold Pinter például hasonló folyamatokkal próbálkozott. A Nádas-trilógiáról például azt gondolták, hogy új színházi konvenciókat fog teremteni, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Nádas ezek után nem is ír drámákat egészen a 2000-es évekig, amikor a német színház hatására újra visszatér a színházhoz. A német drámairodalomban a szó teljesen együtt tud működni a színházzal, nem tiszta irodalomként, hanem színházi eszközként értelmezik.
Mindig megfigyelhető volt egyfajta szinkronitás az európai mozgalmakkal.

Tehát, a szöveg csak egy alkotóeleme az előadásnak a többi mellett?

Igen, egyenrangú a többi kompozícióval. A zene is fontossá válik a színházban. Ez a gondolat Nietzsche-től indul, aki megírja A tragédia születése a zene szelleme által című művét. Ekkor már meg kell szakítanunk az előadást azért, hogy zenével mondhassuk el azt, amit szóval nem lehet.

A kortárs darabokban van drámai hős?

A drámairodalom pátosza megszűnik, a normateremtés lehetősége már nincs benne a darabokban. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a színház azt sugallná: minden maradjon úgy, ahogy van. Gondoljunk csak a Godot-ra. Ott éppen a drámai hős hiánya hozza létre a változtatni akarást.
A kortárs színházban individuálisan kell megtalálnunk a pozitív kibontakozást. A kortárs drámának a legfőbb feladata pedig az, hogy ennek a személyes keresésnek adjon érvényes megfogalmazást.
Deák Kati

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése