2012. október 31.

Művészfilm és deviancia a színpadon

A visszaszámlálás utolsó előtti előadása: Deviancia. Németh Ákos írta és rendezte.  Késik a dolog egy fél órát, de ugyebár betudhatjuk ezt deviáns viselkedésnek (vagy nem). Az emberek hűségesen várnak, majd mindenki elfoglalja helyét. Fények fel.

Számomra az előadás olyan volt, mint egy művészfilm. Betétdalok, megszakításokkal teli jelenetváltások, nehezen emészthető cselekmény és jellemek. A rendező momentumokat, pillanatokat ragadott ki, az amúgy bonyolult történetből. Hogyan él a bigott katolikus anya, az autista lánya, a valami ellen mindig lázadó másik lány, a boldogtalan üzlettulaj? Mit kezd az élettel a könnyen kapható eladó csajszi és a kiöregedett kertész? Na, mit?

Betegség-e az autizmus? Az amúgy nagyon okos lányt, aki teljesen másképp fogja fel a világot, mindenki lenézi és félreérti. Ez az előadás legtöbb feszültséget okozó konfliktusa. Az ugyebár rendkívül normális közember mit kezd egy, szerinte abnormális lénnyel. Ember ez egyáltalán? Az anya – akinek a karakterét Éder Enikő rendkívülien formázza meg – modorosan a vallásba menekül és gyerekként kezeli a felnőtt lányt. A féltestvér próbálja „nevelni” Zsanettet és munkát keres neki, segíti. Noémi, az eladó csajszi persze kisstílűen kitölti rajta céltalan életének bosszúját, mint egy nála is szerencsétlenebb emberen. Bandi bácsi babát ad neki. Talán az üzlettulaj, Sanyi bá’ kezeli őt egyedül felnőttként. Persze ő is kihasználja, kiéli szexuális frusztrációit és megerőszakolja. 

Zsanika, a lány, aki van. Az ő érzelmeiről nem tudunk, nem tudhatunk. A viszonyulásaiban kerülünk hozzá közelebb, mikor örül, s mikor fáj neki. Mikor nagyon fáj. Az előadás legmegrázóbb jelenetei, mikor kiderül Zsaniról, hogy terhes. Az anya vádol, majd keresztényi nyugalommal megállapítja, az Isten vette le válláról a terhet, hiszen Sanyi bá’ feleségül akarja venni. Sanyi bá’ szerint a lány szereti. Bea, a testvér lát rá leginkább a helyzet betegességére, de mivel a saját életével sem tud mit kezdeni, sokra nem képes. Hogyan tovább? Valahogy sehogy. Bandi bá’ a halál közelében, a lányok élete továbbra is holtvágányon, az anya örül. Zsanett pedig meztelenül a színpadon, majd mennyasszonyként. 

Senki sem távozik úgy az előadásról, hogy ne érintette volna meg valami. Kérdőjelek és rémület, mert megtörténhet az ilyen. Antikatarzis. 
Kiss Melinda

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése