2012. október 26.

Progresszív hipnózis

(önkritika)


Görgey darabjának dramaturgiája már a második változás után kiszámítható, így színészileg is nehéz feladat fenntartani a néző figyelmét. Az eredmény egyértelmű: a Komámasszony, hol a stukker? közönsége folyton mocorog, a telefonját bámulja, a bátrabbak pedig szó nélkül elhagyják a termet. Mindent elkövet a néző, csak teljen az idő.
Ráncoljuk a szemöldökünket, haragszunk arra, aki kimegy az előadásról. Micsoda neveletlenség ez! – suttogjuk a sötétben, miközben valójában mi sem érezzük jól magunk. De jól neveltek vagyunk! Minden energiánkat összeszedve eldöntjük: csakazértis kibírjuk. Véleményt mondani viszont nemhogy lehet, de – mert a színházban mindig értő nézőkről álmodozunk (?) – szükségszerű is. Mivel nincs közönségtalálkozó, a nézőnek ez az egy választása maradt: nem nyel le mindent, amit le akarnak nyomni a torkán.
A bennmaradtak számára ha nem volt elég az előadás, jön a tapsrend. A koncepciótól teljesen eltérő ritmikus zenét csúsztatnak a tenyércsattanások alá, mi meg akarva-akaratlanul ütjük a ritmust. A közönség, mint egy jól kezelhető gép – a terv szerint működik. Nem számít már, hogy ki facebookozott, ki smsezett, ki aludt, a végén mindenki tapsol és mosolyog.

Szimpatikus az olyan térszerkezet, ami nem akar bezárni. Az alternatív helyekre vitt előadások merészebbek. A Plazma2, avagy az Ovibrader felolvasó kocsmaszínházi előadásként definiálja önmagát. Számon kérhetnénk a rendezéstől, hogy miért pont kocsma, hiszen ez a tér nem kapcsolódik szervesen össze a témával, hiszen darab szerint egy pszichológus rendelőjében vagyunk. Ám a helyszín most azért sem számít, mert azt érezzük, bárhonnan indulhatnánk, a végén úgyis Fábián Péter (Barabás Árpád) cikázó gondolataihoz érkezünk.
A terapeuta (Dunkler Róbert) elkezdi hipnotizálni Petikét. Elkerülhetetlenül kommunikálni kezd az Ovibrader a Stukkerrel. Most fehér golyóstoll, az előbb ritmikus zene, de a cél ugyanaz, saját akaratától megfosztani valakit és önkényesen irányítani.
Most viszont ki lehetne menni, és mert ki lehet – de persze nem csak ezért –, nem megyünk. Inkább Petikével játsszunk az óvodában, csetelünk, kimegyünk az utcára, elfelejtjük megvenni a birsalmasajtot, majd anyánk hívószava ellen – Gyere szépen! Gyere, báránykám! – közösen tiltakozunk. Az előbb még nyájként terelgettek bennünket, most viszont valahonnan legbelülről akarjuk kiáltani: nem vagyunk bárányok!
Deák Kati

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése